A cégek, ha fenn kívánnak maradni és állandó megbízható ügyfeleiket és partnereiket nem akarják elveszíteni, sőt újakat szeretnének szerezni, szükségük van kapcsolatépítésre. Mióta világ a világ a legolcsóbb és legegyszerűbb eszköz az üzletszerzéshez a személyes kapcsolat. Ezt, a modern telekommunikációs eszközök, lehetőségek segítik, ha megfelelően használjuk őket. Sokféle módon építheti kapcsolatait egy cég, de máig a leghatékonyabb és legmegbízhatóbb a személyes kapcsolat megléte, ápolása. Vegyék számba mennyi üzletet hoztak tető alá és ebből mennyit köszönhetnek a személyes kapcsolataiknak, a kapcsolati tőkének.
Belátható, hogy az előre kigondolt és megtervezett kapcsolatépítés, a partnerek és az ügyfelek iránti érdeklődés és figyelem, a kölcsönös bizalom kivívása, elengedhetetlenül fontos azoknak a cégeknek, melyek szinten akarják magukat tartani, illetve tovább kívánnak fejlődni, növekedni.
Üzleti kapcsolatainkat több helyen és alkalommal alapozhatjuk meg. Történhet ez egy manapság igen népszerű: üzleti reggelin, délutánon, szakmai konferencián, szakmai találkozón, esetleg az úgynevezett üzletember találkozókon, a közösségi médiákban működő online üzleti klubban, vagy egy tematikus szórakoztató rendezvényen, például egy jogászbálon. A felsorolt helyek mindegyikének megvannak az előnyei és hátrányai, nekünk azt, azokat kell kiválasztanunk, ami a saját cégünknek és nekünk a leginkább testhezálló és hosszútávon jól beválik.
Ezeken a kapcsolatépítő alkalmakon a részvételen túl nagyon fontosak a kapcsolatépítő gesztusok, amik apróságoknak, jelentéktelen semmiségeknek tűnhetnek, ám az összkép tekintetében nagyon is fontos jelentőséggel bírnak. Ahogy mondani szokták a részletekben rejtőzik a lényeg.
Nem jellemző, hogy a kapcsolatépítő rendezvényeken dress kódot írnak elő, ha mégis tartsuk be, mert nagyon kellemetlen lehet nekünk, ha kilógunk öltözékünkkel a többiek közül és sokak ez visszatetsző lehet. Ha nem elég egyértelmű az öltözködési előírás érdemes a szervezőknél érdeklődni, vagy akár néhány partnernél, akikről tudjuk, hogy maguk is ott lesznek a rendezvényen. A megfelelő megjelenés mindig pozitív benyomást kelt, ami egy jó kapcsolat első lépése lehet.
Banálisnak tűnhet, de mégis el kell mondani, hogy legyen nálunk elég promóciós anyag mellyel cégünket, illetve magunkat be tudjuk mutatni. Erre a legalkalmasabb a névjegykártya, vagy apróbb promóciós anyagok egy-egy apróbb dossziéba összeállítva. Egy névjegykártya, illetve egy bemutatkozó anyag kinézete sokat elárul a cégről, így azokat igényességgel, kell összeállítani, megterveztetni, ez is egy fontos kapcsolatépítő gesztus, hiszen üzenete van a cégről és rólunk is.
A külsőségek után a megfelelő kommunikációnak is kiemelt szerep jut. Fontos, hogy ne legyünk sablonosak, de ne is legyünk formabontóak, valahol a kettő között az aranyközépút az ideális. Mikor bemutatkozunk és cégünket bemutatjuk, társítsunk mellé valamilyen pozitív gondolatot, élményt. Tegyük hozzá, hogy a cégünk megbízható, nagy megelégedettséggel rendelkezik az ügyfelei között és hasonlók. Ne akarjunk viccesek lenni, mert nem tudhatjuk, hogy van-e humora másiknak. Végig befogadónak, nyitottnak és nem kevésbé érdeklődőnek kell lennünk, de vigyázzunk, hogy még véletlenül se legyünk erőszakosak, szemtelenek, ezek igazán elvárható gesztusok figyeljünk rájuk oda. Egy kellemes beszélgetés jó alap egy későbbi üzletnek, együttműködésnek.
Egy rendezvény után nem ér véget a kapcsolatépítés, ezután még bőven akad tennivalónk. Érdemes rendszerezni a megismert kapcsolatokat és egy-egy emailt írni nekik, amiben elmondjuk, hogy részünkről szerencse volt, hogy megismerhettük, és felvethető egy újabb találkozó, illetve egy közös üzlet reménye. Ünnepek idején (karácsony, húsvét, névnap) sosem feledkezzünk meg jókívánságainkat kifejezni, akár apróbb ajándékot vagy valamilyen finomságot küldeni. Ezek az apróbb gesztusok nagyon jól tudnak esni, az odafigyelést mindig értékelik és ez is hosszútávon előnyünkre válhat.
You must be logged in to post a comment.